Friday, November 21, 2008

Niat dan semangat kena besar, tapi jangan kecek besar,



Pagi tadi jam 8.30 pagi saya telah ke Gopeng ,Perak. Pada mulanya saya rasa tidak ada apa-apa yang istimewanya di Gopeng ini. Bukannya Gopeng yang nak saya kesahkan di sini. Di ruang yang terhad ini saya nak ceritakan tentang tajuk di atas. Perkara ini berlaku kepada sahabat saya yang bernama Shamsudin , orangnya hemsom la juga, berperwatakan low profile dan mudah dengan seyuman.....
berpegang kepada prinsip "Niat dan Semangat kenalah besar"
Beliau telah memulakan usaha menanam Cendawan Tiram. Bermula dengan menghadiri kursus asa penanaman Cendawan ini di beberapa tempat. Kini beliau memulakan sendiri projek ini.

Menurut beliau lagi bagi menjayakan projek ini , kesabaran perlulah tinggi. Proses menanam Cendawan ini ada beberapa peringkat:-

1. Mula-mula membina Bongkah.
2. Bongkah-bongkah tadi perlulah di kukus selama 8 jam,
3. Sejukkan sekejap
4. Masukan benih


Itulah diantara cara-cara proses penanaman Cendawan Tiram ini.


Bersambung.........................

No comments: