Tuesday, December 23, 2008

PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER 3 ( สอบ เสมีสทือรห์ ๓)


AWAS ! ANDA SEDANG DIPERHATIKAN........

วัน ศูก นี้ เป็น วัน สำขัน ต่อ มาหาสีสวา ออก เก็มปีส.
พแระ วัน นัน เป็น ส่อบ สี้น ปี เสมีสทือรห์ ที่ สาม (๓/๒๐๐๘/๒๐๐๙).

  1. ๒๖/๑๒/๐๘ บาหาสอ อารับ แวลา ๙.๐๐ - ๑๒.๐๐
  2. ๒๗/๑๒/๐๘ บึนโตก ปืนูแลสัน แวลา ๙.๐๐-๑๐.๓๐
  3. ๒๗/๑๒/๐๘ ปืมีแกรัน อีสลาม แวลา ๒.๐๐- ๔.๐๐
  4. ๒๘/๑๒/๐๘ แมโตโดโลยี ดะวาห์ แาลา ๒.๐๐- ๔.๐๐
  5. ๐๒/๐๑/๐๙ กืปีมแปนัน และ ...... แาลา ๙.๐๐ - ๑๑.๐๐
  6. ๐๓/๐๑/๐๙ บาหาสอ อังกริด แาลา ๙.๐๐-๑๑.๓๐

ข่อ ให ใจกห์ ดี ตอ เพือน๒ ทุห คน.( Semoga anda semua diberkati Allah)


Thursday, December 11, 2008

รายอ หายี ปี ๑๐๐๘


วัน ที ๑๐ เดือน สูลหิยอห์ ๑๐๐๘ ที ผ่าน มา คือ เป็น วัน รายอ ของ คน อีสลาม ทัน ใหล.
ผม และ คราบคูรวา ก็ กูรบาน หนึ้ง ตูล หัว .

Wednesday, December 10, 2008

Temu bual dengan Seorang Penulis Soho

PENULISAN BUKU TEKS :

Isnin, 8 Disember, 2008 10:35

Daripada:


Jawapan soalan / maklumat berkaitan penulisan Buku Teks :


1. Biodata

Nama : Mohd Shahiruddin Bin Amir

Kerjaya : Pensyarah Pendidikan Islam

( 1996 – hingga sekarang )

Tempat Bertugas :

Institut Perguruan Islam Selangor

Bandar Baru Bangi

Bangi,Selangor

Pengalaman ( Disekolah ) :

Guru Pedidikan Islam / Bahasa Arab

( 1987 – 1996 )

Sek.Men.Keb. Dato’ Harun

Tanjong Karang , Selangor

2. Menulis Buku teks :

Tajuk Buku Teks : Pendidikan Islam Tahun 6
( Sekolah Rendah )

Tahun diterbitkan : 1999 - 2000

Penerbit : Dewan Bahasa dan Pustaka

Anjuran : Kementerian Pelajaran Malaysia

3. Pengalaman penulisan :

1 – Penulis Modul ( PAFA ) - 1993 - 1994
PCI – Pendekatan cahaya Iman

Anjuran : Jab. Pend. Negeri Selangor ( JPNS )

2- Penulis Modul – jQAF

3- Penulis Buku Ulangkaji Pendidikan Islam PMR

Tahun ( 1994 )

4- Penulisan / Pengisian :

Pendidikan Islam / Pedagogi

Portal Pendidikan – KPLI ( jQAF )

Anjuran : BPG / KPM

E – Learning ( 2006 hingga sekarang )

5- Penulisan / Pengisian :

Pendidikan Islam / Pedagogi

Portal Pendidikan – ( PGSR )

Anjuran : BPG / KPM

E – Learning ( 2008 - )

6- Penulisan / Pengisian :

Pendidikan Islam / Pedagogi

Portal Pendidikan –

( Guru Pend. Islam Thailand )

Anjuran : BPG / KPM

E – Learning ( 2007 hingga sekarang )

4. Bagaimana penulis mendapat idea :

a- Merujuk kepada kelemahan yang perlu diperbaiki dari

buku sebelumnya

b- Merujuk perbincangan kumpulan

c- Bimbingan dan nasihat Panel / Pakar

d- Merujuk hasil Laporan Jemaah Nazir mengenai P & P di sekolah

e- Maklum balas murid terhadap penggunaan Buku Teks

f- Maklumat dan pengalaman penulis setelah membuat analisis hasil keputusan peperiksaan murid

g- Membuat perbandingan Buku Teks penerbitan lain

h- Merujuk hasil kajian penulis / Disertasi Sarjana



5. Ciri-ciri penulisan yang baik :

Ciri-ciri untuk menghasilkan penulisan yang baik haruslah merangkumi

prosedur dan persediaan seperti dibawah ;

Persediaan / prosedur asas :

a- Merujuk Sukatan dan Huraian Sukatan yang mantap

b- Membina Pemetaan / perbincangan terlebih dahulu

c- Mendapat kelulusan dan merujuk panel / pakar

d- Wujudkan kolaborasi / nasihat dengan penerbit

e- Lantik ahli kumpulan yang mempunyai pelbagai

kemahiran yang diperlukan sebagai penulis

f- Rancang jadual perbengkelan – Tarikh / Lokasi / Panel

g- Buat agihan tugasan setiap ahli kumpulan , agar

penulisan dapat dapat disiapkan mengikut masa yang

ditetapkan

i- Penulis perlu bijak membahagikan masa ( menulis dan

melaksanakan tugas kerjaya di sekolah )

Kemudahan asas :

a- Merujuk buku / Jurnal / laporan / kajian berkaitan buku

teks

b- Merujuk dan membaca dengan mendalam tajuk-tajuk

yang di tetapkan

c- Peralatan komputer / Printer yang diperlukan sentiasa

dalam keadaan baik

d- Koleksi image / gambar / grafik yang secukupnya

e- External Hardisk ( Backup ) – persediaan menghadapi

dari serangan Virus , kerosakan komputer dan lain-lain

halangan.

f- Lokasi perbengkelan yang sesuai

Persembahan Isi / Aktiviti / Grafik :

a- Persembahan isi menepati tajuk sukatan

b- Ejaan yang selaras dengan Daftar Ejaan Dewan Bahasa

c- Saiz dan jenis Font yang ditetapkan

d- Grafik menarik dan sesuai dengan persembahan isi

e- Background dan warna yang menarik ,tidak menonjol lebih daripada teks yang ditulis

f- Aktiviti sesuai dengan tahap murid

g- Integrasi ICT dalam aktiviti P & P murid

h- Kaitkan isi dengan isu-isu semasa ( isu yang tidak berlaku zaman Nabi )

i- Ada kesimpulan dan pengajaran dari huraian tajuk

j- Kaitakan Nilai-nilai murni

k- Persembahan isi-isi penting dalam bentu peta minda

l- Kepelbagaian bentuk grafik dan warna dalam menampilkan isi tajuk

m- Ajukan penilaian yang boleh menguji minda murid

n- Penilaian yang pelbagai bentuk supaya murid tidak jemu

o- Persembahan isi dalam pelbagai bentuk ( kuiz , silangkata , padankan dan lain-lain )

Penilaian / Semakan :

a- Lantik penyemak kedua ( second reader ) sebagai panel

luar untuk semak ejaan dan memberi komen

b- Pilot Test ( Praktikal percubaan pada murid yang dipilih )

untuk melihat keberkesanan dan kekuatan hasil

penulisan Buku Teks tersebut

c- Perbaiki segala kelemahan hasil feedback P & P

terhadap murid dalam sesi Pilot Test

d- Bentang segala hasil penulisan kepada Panel / Pakar

e- Perbaiki segala kelemahan dari penambaikan oleh Panel

f- Cetak ( Warna ) serta binding hasil keseluruhan

penulisan untuk memastikan hasil Buku Teks memenuhi

kehendak penerbit

6. Cara mengedit :

a- Apabila Panel mendapati ada kesalahan yang perlu di perbaiki,

catatan di buat pada teks tersebut. Semua ahli membuat rekod

pada salinan teks masing-masing.

b- Penulis akan memperbaiki kesalahan , serta merta setelah sesi

panel selesai. Perlu dicetak semula teks tersebut dan salinan

mengikut jumlah panel dan ahli

c- Penulis akan bentang semula pada sesi panel beserta semakan catatan rekod kesalahan sebelumnya. Sekiranya penulis azur dan panel puashati, catatan dan akan dicatat selesai penambahbaikan.

d- Penulis akan bentang pada tajuk seterusnya pada sesi panel dan ulang prosedur sekiranya masih ada kesalahan seterusnya.

e- Pembetulan grafik juga akan dilakukan melalui proses yang sama melalui Pegawai grafik Dewan Bahasa atau Penerbit hingga selesai

f- Cetakan Naskah contoh akan dibuat dalam bilangan terhad untuk semakan semula dan pembentangan akhir akan dibuat sebelum cetakan seterusnya.

Proses dan prosedur diatas akan menjamin penulisan yang berkualiti dan menghasilkan Buku Teks yang menepati kriteria alam persekolahan

7. Apakah pandangan penulis :

7.1 Penulis secara palagiat

a- Penulis Buku Teks anjuran Kementerian Pelajaran tidak akan

berlaku sikap palagiat , kerana banyak prosedur yang wajib

dipatuhi dan mesti akur pemantauan Panel pakar yang dilantik

b- Penulisan Buku Swasta ada kemungkinan berlaku sikap palagiat ,

kerana penerbit buku lebih pentingkan pada komercial dan

keuntungan dan dapat di pasarkan dengan segera tanpa tapisan

panel pakar yang ketat.

c- Buku Teks perlu patuh pada tajuk yang telah ditetapkan dalam

Sukatan Pelajaran Kementerian dan aras sasaran murid , maka

terhindarlah berlakunya palagiat

7.2 Etika dan undang2 penulisan


a- Setiap penulisan / percetakan dan pengubahsuaian tidak terlepas

daripada Etika dan Undang-undang Hak Cipta yang telah

dikuatkuasakan oleh Pehak Berkuasa.

b- Penulis akan patuh dan tindakan akan dikenakan pada yang

ingkar

c- Etika dan peraturan dapat menghasilkan hasil penulisan yang

asli dan kualiti

d- Etika dan peraturan penulisan dapat mendidik nilai-nilai murni

para penulis agar menghormati hasil dan hakcipta orang lain

7.3 Pentingnya ICT dalam penulisan

a- Integrasi ICT dalam penulisan , sangat besar kesannya untuk

menghasilkan Buku Teks yang menarik perhatian murid agar

menjadi persaingan yang sihat dengan Buku Teks matapelajaran

lain.

b- Penggunaan ICT / Grafik dapat memberi kemudahan dalam

proses pembinaan Buku Teks kearah profesional setanding

dengan media cetak dari negara maju

c- Integrasi ICT ( Penggunaan Font JAWI ) dapat menampilkan

tulisan / teks yang dapat memberi kekuatan dan pembacaan yang

selaras mengikut ejaan Dewan Bahasa & Pustaka kepada semua

murid sekolah rendah di Malaysia.

d- Dari sudut Layout / Background grafik – penggunaan ICT dapat

melahirkan statu ilustrasi yang seolah-olah benar / realistik

disamping pilihan warna yang sesuai dengan tema setiap tajuk

yang ditulis.

e- Kemudahan ICT oleh pereka grafik Dewan Bahasa & Pustaka

juga dapat memberi penambahbaikan segera untuk menghasilkan

image / gambar hakcipta sendiri pada setiap helaian sebagai

pengukuhan isi-isi yang disampaikan oleh penulis.

7.4 Bayaran kpd penulis ( Bergantung kepada syarat diberi )

a- Bayaran yang diterima oleh penulis adalah secara pukal

b- Sebarang cetakan semula tidak ada bayaran imbuhan diberi

c- Tiada bayaran royalti diberi jika perlu cetakan berulang

d- Penulisan mestilah secara Group / kumpulan sahaja.

e- Tempoh selesai penulisan mengambil masa setahun sebelum

dicetak

f- Melalui proses persembahan hasil penulisan bersama panel

( lebih kurang 8 kali perjumpaan yang dirancang / berjadual )

7.5 Kebebasan menulis

1- Kebebasan :

a- Pengolahan huraian isi-isi tajuk yang diberi

b- Cara persembahan isi-isi ( contoh : Bentuk Kuiz , Pantun , syair , Dialog , Soaljawab , Karangan pendek , Peta minda dll )

c- Sudut penilaian mengikut kesesuaian yang dipilih oleh penulis ( contoh : Isi tempat kosong , Padankan , Pilihan jawapan dll )

d- Aktiviti murid bersesuaian dengan kaedah Pengajaran dan Bidang matapelajaran ( contoh : Talaqi Musyafahah dalam Bidang Tilawah Al-Quran )

e- Cadangan image yang sepatutnya bagi olahan isi-isi. ( contoh : Gambar Kitab Al-Quran bagi tajuk Bacaan Ayat )

f- Rujukan tambahan mencari maklumat tajuk ( Asalkan diakui kesahihanya )

2- Mengikut syarat penerbit ( DBP ) :

a- Saiz / jenis font

b- Gambar/ image berkaitan tajuk ( tidak sensitif pada agama / budaya / kaum dll )

c- Tajuk mengikut sukatan yang diberi

d- Pembahagian Bab , Unit dan kemahiran merujuk sukatan

e- Bilangan halaman

f- Format penulisan oleh DBP

g- Ejaan selaras mengikut Kamus Daftar Ejaan DBP

8. Kalau ada / diberi peluang / penulisan yang akan datang , ttg apakah yang

nak penulis tuliskan ?

Cadangan penulisan Buku masa kini :

1- Penulisan buku akan datang seharusnya selaras dengan

perkembangan isu-isu semasa agar murid faham secara

mendalam pada tajuk yang ditetapkan ( contoh : Tajuk - Wudhu’

dalam Taharah . Penulis perlu kaitkan bagaimana mengambil

wudhu’ di Angkasa lepas ) matapelajaran Pendidikan Islam

2- Selaras dengan perkembangan celik ICT-MSC ( Multimedia

Super Corridor ) , penulis perlu tonjolkan persembahan isi-isi

melalui aktiviti yang menggunakan / aplikasi Bahan Sumber

Media ICT. Hasilnya , murid akan lebih mahir menggunakan ICT

disamping isi pelajaran yang disampaikan oleh guru.

( contoh : Pendidikan Islam – aktiviti guru guna Video dan

Powerpoint untuk menerangkan tajuk Wudhu’ . menarik perhatian

murid hasil audio-visual / animasi / sound efect dan penilaian

menggunakan Powerpoint )

3- Bina aktiviti dalam buku teks – untuk murid mencari maklumat

menggunakan ICT . Hasilnya murid dapat download maklumat

dari tajuk diberi dengan lebih meluas tanpa batasan ( search –

internate ) contohnya ; aktiviti ISL – Individual Self Learning . Murid

dapat mencari isi-isi berkaitan Solat (Pend. Islam) selain isi yang

terdapat dalam buku teks dengan bimbingan guru. Print segala

hasil dan bentang secara kumpulan. Murid lain catat dapatan baru

dan perbincangan.

4- Aktiviti Penilaian Buku Teks : 30 % diperuntukkan untuk ujian

semester selain peperiksaan dalam bentuk digital. Contoh ; Bina

soalan-soalan berkaitan tajuk buku teks dalam perisian untuk

murid menjawab . Markah dibina secara auto-correct . Jawapan

sebenar diberi setelah murid cuba menjawab .

Hasilnya - Murid tahu jawapan sebenar

- Kemahiran ICT pada murid dapat ditingkatkan

- Dapat jimatkan waktu guru kerana tidak perlu semak

jawapan

5- Bina CD perisian secara interaktif yang berkaitan tajuk Buku Teks

mengikut BAB / UNIT , meliputi aktiviti murid dan Panduan Guru

Mengajar ( PG ).

Hasilnya – Murid tidak merasa jemu dengan persembahan teks

dalam buku

- Disiplin dapat dikawal kerana tumpuan murid meneroka

CD perisian yang dirancang

- Murid dapat ulangkaji secara kendiri dari CD perisian di

rumah

- Murid kurang bebanan dari membawa buku yang banyak

- Murid dapat pendedahan awal dan sebagai satu

persediaan untuk melangkah ke peringkat menengah